22 Ocak 2013 Salı

Hadi İlbaş: Okumama Adnan Menderes vesile oldu

M. Hadi İlbaş-Adnan Menderes
Hukukçu, Gazeteci, Yazar, Kooperatifçi M. Hadi İlbaş, 1926 Yozgat Çandır doğumlu. İlkokulu Çandır’da tamamlamış. Daha sonra sırasıyla Talas Amerikan Koleji, Robert Koleji, Kayseri Erkek Lisesi, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi ve Napoli Ekonomik Kalkınma Enstitüsü’nden mezun olmuş. İngilizce, Fransızca ve İtalyanca biliyor. Babasından intikal eden bir CHP geçmişi var. Bugün 87 yaşında ve diri bir hafıza ile Ankara’da yaşıyor.

İlbaş’ın okumasına, 27 Mayıs 1960 askerî darbesi sonrasında, 1961’de idam edilen Başbakan merhum Adnan Menderes vesile olmuş. İlbaş’ın, ilkokul beşinci sınıfta Çandır’da, o dönemde bir CHP mensubu olan Adnan Menderes’le karşılaşmasının ilginç bir hikâyesi var. Menderes, İlbaş’ın babasına “Bu çocuğu mutlaka okut. Söz ver, bu çocuğu okutacaksın” demiş.

Hadi İlbaş, yıllar sonra 1956 yılında Ulus gazetesinde yazı yazmaya başlamış. İlbaş, “Köşe yazısı yazıyordum. Yazılarımda en çok Menderes’i eleştiriyordum” diyor.

Tarihe 1000 Canlı Tanık

Tarih Vakfı, sözlü tarih arşivi oluşturmak için 70 yaş üzeri 1000 kaynak kişiyle görüşerek oluşturduğu “Tarihe 1000 Canlı Tanık” projesi kapsamında Yozgat Çandır doğumlu M. Hadi İlbaş’la da görüşmüş, bu röportaj, 2 bölüm hâlinde 2003 yılında Milliyet gazetesinde yayınlanmıştı.

İlbaş’ın adeta sürükleyici bir roman gibi okunan hayli ilginç hayat hikâyesinde, daha küçük bir çocukken Adnan Menderes’le karşılaşması da yer alıyor. İlbaş, konuşma diliyle yazıya geçirilmiş olan röportajında o karşılaşmayı şöyle anlatıyor:

“İlkokul beşinci sınıftayız. İki tane kız öğrenci var okulumuzda. Onlar en önde oturuyor, hemen onların arkasında da ben. Sınıfın en küçüklerindendim aşağı yukarı. Bi kapı açıldı bi gün, içeri orta yaşlı bi adam, genç bi adam girdi, tanımadığım. Yanında birileri, Çandır’ın belediye başkanı ve sonra babam. Gelen adam, önde kızların yanında durdu. ‘Kalk bakiyim, adın ne?’ dedi. Şöyle dedi, ‘Bize bi şiir okuyabilir misin?’ dedi. Ee, o zaman bikaç gün önce öğretmenimiz bize çok uzun bi şiir öğretmişti, neydi konusu şu anda hatırlamıyorum. Belki Kurtuluş Savaşıyla ilgili, çok uzun ama... Kızcağız ayağa kalktı, onu kesintisiz okudu, sonra sıra bana geldi. Dedi ki: ‘Bu arkadaşınız güzel bi şiir okudu. Biliyorsun şiiri anlamak zor, bi de çok uzundu, ne dedi bu, bize anlatır mısın bu şiiri?’

Ben kalktım anlattım. ‘Bu çocuk kimin?’ dedi. Babam, ‘Benim’ dedi. ‘Bu çocuğu mutlaka okut’ dedi, ‘Söz ver, bu çocuğu okutacaksın’.

Sonra öğrendim ki, o kişi Adnan Menderesmiş. Orta, İç Anadolu’nun Cumhuriyet Halk Partisi müfettişi. Bu müfettişliği sırasında bizim oraya da uğramış. Benim okumama vesile oldu diye düşünüyorum.”

Hadi İlbaş, 1956 yılında Ulus gazetesinde yazı yazmaya başlamış. İlbaş, röportajında “Köşe yazısı yazıyordum. Yazılarımda en çok Menderes’i eleştiriyordum” diyor.

(Yozgat Muhabir)

Hiç yorum yok: