1 Nisan 2009 Çarşamba

Başbakan Erdoğan’dan Cemil Çiçek’e tepki

Başbakan Recep Tayip Erdoğan, Başbakan Yardımcısı Cemil Çiçek’in ‘DTP Ermenistan sınırına dayandı’ şeklindeki sözlerine tepki gösterdi. Erdoğan, “Böyle bir değerlendirmeyi yapmak, bana göre doğru değil. Bu yaklaşım tarzı hoş değil. Bu ülke hepimizin. Ayrımcılığa müsaade etmemiz mümkün değil” dedi.

Eski Yozgat Belediye Başkanlarından, Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Cemil Çiçek’in Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin seçim sonuçlarına dair değerlendirmesi, Başbakan Recep Tayip Erdoğan’ı kızdırdı.

Cemil Çiçek ne demişti?

Hürriyet gazetesi yazarlarından Enis Berberoğlu, 31 Mart’ta yayınlanan “AKP’nin 15 hatası” başlıklı yazısının sonunda, Cemil Çiçek’in, telefon görüşmesinde kendisine yaptığını ileri sürdüğü değerlendirmeyi şu şekilde yazmıştı:

“Türkiye’nin belirli bir bölgesinde DTP’den başka parti kalmadı. Iğdır’ı da aldılar, yani Ermenistan sınırındalar. AKP o bölgede sadece Mardin’i kazandı. Tamam, Ankara’yı aldık diye sevinebiliriz, CHP de İzmir’i aldık diye övünebilir. Ama bu kutlamanın Türkiye’nin güvenlik açısından sorunlu bölgesine yardımı olmaz. Oraya ayrıca dikkatle bir bakmak gerekir.”

AK Parti’nin Kürt politikası değişecek mi?

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, G-20 Liderler Zirvesi’ne katılmak üzere İngiltere’ye hareketinden önce Esenboğa Havalimanı’nda düzenlediği basın toplantısında, muhabirlerin sorularını cevapladı.

Radikal gazetesi muhabirinin, “Sayın Başbakanım, seçimden önce, partiniz Kürt sorununun çözümüne yönelik bazı adımlar attı. Meselâ, TRT’nin Kürtçe yayına başlaması. Ancak, seçim sonuçlarında gördük ki, Güneydoğu ve Doğu (Anadolu) DTP’nin yükselişi hâlâ devam ediyor. Sayın Cemil Çiçek’in bu konuyla ilgili bir açıklaması oldu seçimden sonra. İşte, ‘Türkiye haritasını önümüze alıp bakmamız lâzım ve bu konuyu daha stratejik değerlendirmemiz gerek’ yönünde… Dün de bazı gazetelere yansıdı; DTP’nin Ermenistan sınırına kadar dayandığı ve Iğdır’da bile seçimleri kazandığı yönünde… Partinizin, Kürt sorununun çözümü yönünde ileride bir politika değişikliği olacak mı? Ne tür bir adım atmayı düşünüyorsunuz? Ayrıca, seçimlerde partinizin Kürt asıllı seçmenlerden beklediğiniz oyu almamasını nasıl değerlendiriyorsunuz?” şeklindeki sorusu üzerine Başbakan Erdoğan, şu karşılığı verdi:

Barış içinde yarış

“Şimdi değerli arkadaşlar, bilemiyorum, siz herhalde seçim neticelerini tam manâsıyla masaya yatırma fırsatını bulamadınız. Şimdi, Güneydoğu Anadolu Bölgesi, 9 ilimiz, Doğu Anadolu Bölgesi, bunların hepsinin İl Genel Meclisi’ndeki eğer oylarını masaya yatırırsanız ve her ikisinde de, - ortalama söylüyorum - % 34 civarında bizim oy aldığımızı göreceksiniz ve DTP’nin oralarda % 24 oy aldığını göreceksiniz. Bu civarda… Yani, arada 10 puanlık bir fark var. Her iki bölgenin de birinci partisi AK Parti’dir. Bunu görmenizi isterim. Ha, belediyeler noktasında, doğrudur, burada kazandıkları artı bir-iki belediye vardır. Ve Büyükşehir olarak Gaziantep nasıl bizde kaldıysa, Diyarbakır da şu anda onların yönetimindedir. Bu bir ‘siyasette rekabet’tir. Yeter ki, biz tabii bunu, baştan beri bir şey söyledik: ‘Barış içinde yarış’ dedik. Ve bizim, Güneydoğu’da alınan bu neticeyle ilgili tabii ki şu anda değerlendirme sürecinde değerlendirmeleri yapıyoruz. Bunun bilimsel boyutunu ele alacağız, bilimsel noktadaki çalışmalarını da yapacağız. Arkadaşlarımızla değerlendirmelerini yapıyoruz, yapmaya devam edeceğiz. Ondan sonra da, atılması gereken adım ne ise, bunların üzerine de gideceğiz.

Bu ülke hepimizin, ayrımcılığa müsaade etmeyiz

Bütün buradaki arzumuz, dediğim gibi, bu ülke hepimizin. Yani burada ayrımcılığa müsaade etmemiz mümkün değil. Yani ‘şu sınıra dayanmış’… Ne demek bu? Çok… Bir defa, yaklaşım itibariyle, yani orada bir şehrin belediyesini almış olabilir. Yani bu şehrin belediyesini almış diye, burada kalkıp öyle bir değerlendirmeyi yapmak, bana göre doğru değil. Yani AK Parti Kars’ı aldı, AK Parti Ardahan’ı aldı. E bunu nasıl yorumlayacaksınız? Bunlar sınır iller değil mi? Yani bu yaklaşım tarzları hoş değil. AK Parti Gaziantep’i aldı, Hatay’ı aldı. Bunlar da sınır illerimiz. Yani sınıra dayandı… Böyle bir şey olmaz. Burada bana göre, olsa olsa, bireysel bir yorum farklılığı olabilir. Ve ben tabii dinlemedim ama bu ‘dayandı’ ifadesi filân, sanmıyorum ben, kendilerinden böyle bir şey sâdır olmaz, çıkmaz. Ama dediğim gibi, olayı sadece bir ilde görmek yanlış olur. Geneline bakmak ve bunun üzerinden değerlendirmek gerekir. Ben size tamamen Doğu Anadolu’nun ve Güneydoğu Anadolu’nun toplam oy miktarını verdim, buna bakın. İl Genel Meclisi’nde, dediğim gibi, % 34 civarında Güneydoğu’da, % 34 civarında da Doğu Anadolu’da bizim aldığımız oy var. 24 civarında da, her iki tarafta da, birisinde 23 galiba, aldığı oy var. Vakıa bu. İşi buradan değerlendirmek lâzım. Güneydoğu Anadolu’da bir tane bağımsız sanıyorum, 3 tanesi bizde, 5 tanesi de sanıyorum DTP’de. Böyle bir netice var. Doğu Anadolu’da zaten büyük oranda illeri biz aldık.”

Hiç yorum yok: