23 Kasım 2009 Pazartesi

İlhami Bakıcı tam olarak ne istiyor?

Yorum - Sürur Öztürk

Yozgat Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Sayın İlhami Bakıcı’nın Merhaba Yozgat gazetesinde “Siyasetçiler ekonomiye kilitlenmeli” başlığıyla yayınlanan demecini görünce, merak edip haberi dikkatle okumaya koyuldum. Çünkü ben de siyasetçilerin ekonomiye kilitlenmeleri gerektiğini düşünüyorum.

Ancak, Sayın Bakıcı’nın söylediklerini okuyunca, bu konuya bir açıklık getirilmesinin faydalı olacağını düşündüm. Yüksek müsadesiyle, Sayın Bakıcı’ya bazı sorularım olacak…

Sayın Bakıcı, “şoför esnafının her geçen gün eridiğini, sigara yasağı ile de kahveci esnafının bitme noktasına geldiğini” söylüyor. Açıklamasının bu kısmında ortaya çıkan ilk soru şu: Bildiğim kadarıyla, kahveciler, “Yozgat Şoförler ve Otomobilciler Odası”na bağlı değil. Çünkü onların “Yozgat Kahveciler Esnaf Odası” ismini taşıyan bir odaları var, başkanı olarak da Sayın Nuri Yalçın gözüküyor… O halde, Yozgat Şoförler ve Otomobilciler Odası, neden kahvecileri de kendi sorumluluk alanına dâhil etmiş?

Sayın Bakıcı, açıklamasında “Esnaf ve sanatkârların sorunlarını her ortamda dile getirdiklerini ve çözüm yolları aradıklarını” belirtiyor. Bense, 1 yılı aşkın bir süredir Yozgat basınını çok yakından takib ettiğim halde, kendisinin ciddi anlamda bir “çözüm arayışı”nda bulunduğuna veya “çözüm teklifi” sunduğuna rastladığımı hatırlamıyorum. Esasında, Sayın Bakıcı’nın sözünü ettiğim açıklamasında ileri sürdüğü “çözüm teklifi” de açıklanmaya muhtaç ve kendi içinde tutarsız gözüktüğü için, konuya açıklık getirmesi gerektiğini düşünüyorum

Meselâ, Sayın Bakıcı, “sigara yasağı ile kahveci esnafının bitme noktasına geldiğini” söylüyor. “Yozgat Kahveciler Esnaf Odası” bu konuda ne düşünüyor bilmiyorum; ama benim merak ettiğim şu: Sayın Bakıcı, “bitme noktasına gelen” kahveci esnafı için tam olarak ne istiyor? 19 Temmuz’dan beri bütün Türkiye genelinde uygulanan sigara yasağının kaldırılmasını mı? Bunun mümkün olmadığını şüphesiz kendisi de biliyordur.

Sayın Bakıcı, açıklamasının devamında, “acilen KOSGEB tarafından hem şoför esnafına hem de kahveci esnafına faizsiz, hatta geri ödemesiz kredi verilmelidir” teklifinde bulunuyor. Bu teklif de, şu soruların cevaplanmasını gerektiriyor:

Kahveci esnafı, sigara yasağı sebebiyle bitme noktasına gelmişse, KOSGEB’in vereceği “faizsiz, hatta geri ödemesiz” krediyi ne şekilde değerlendirecek? Kahveci esnafı, aldığı kredi ile sigara yasağını kaldıramayacağına göre, bu kredi ile ne yapacak? Başka bir iş mi kuracak? Kahveciliği bırakıp, meselâ kırtasiye, nalburiye, tuhafiye, pastane, fırın, simit sarayı filan mı kuracak? Aldığı “faizsiz, hatta geri ödemesiz” krediyi ne şekilde kullanacak? Bu krediyle zararını kapatacak, borcunu ödeyecekse, aldığı kredi tükendikten sonra ne yapacak?

Diğer bir soru da şu: KOSGEB, şoför ve kahveci esnafına “faizsiz, hatta geri ödemesiz” kredi verecek olsa, yani, bunun devlet bütçesine getireceği milyonlarca liralık yükü göze alacak kadar gözünü karartıp, bir “çılgın Türk”lük yaparak bu ballı krediyi verecek olsa, diğer iş kollarındaki esnaflar bu durumu nasıl karşılayacaklar? “Şoför ve kahveci kardeşlerimize helâl ü hoş olsun; biz öldük, bari onlar kurtulsun” mu diyecekler, yoksa “Onlarınki can da bizimki patlıcan mı? Biz esnaf değil miyiz? Biz üvey evlat mıyız?” diye hükümeti topa mı tutacaklar?

Sayın Bakıcı, şoför ve kahveci esnafının durumunun iyi olmadığını ben de biliyorum. Sorunlarına çözüm üretilmesini, sıkıntılarının giderilmesini ben de en az sizin kadar istiyorum. Fakat “Yozgat Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı” olarak sizin, yaptığınız bu açıklamaya bir “açıklık” getirmeniz ve daha somut, daha anlaşılır, daha uygulanabilir talep ve teklifler ortaya koymanız gerektiğini düşünüyorum.

Beni bağışlayın, maksadım size saygısızlık etmek değil; ama yukarıda söz ettiğim açıklamanızla siz, esasında “hiçbir şey söylememiş” durumdasınız. “Bir şey” söylemeye ne dersiniz?