8 Ağustos 2010 Pazar

Yozgat’ta üretim yapan “SPA Kralı” İnanır:
Yozgat OSB, kurulduğu dönemde çok avantajlıydı

“SPA Kralı” Dursun İnanır’ın sahibi olduğu İnanır Group’un vücut bakımıyla ilgili cihazları ve masaj yatakları Yozgat’taki fabrikasında üretiliyor.

Dursun İnanır, Hürriyet’ten İpek Durkal’a verdiği mülâkatta, fabrikasını İstanbul’dan Yozgat’a taşımasının sebebini açıklarken, o dönemde yeni kurulan Organize Sanayi Bölgesi’nin avantajının çok olduğunu, memleketi Çorum’a komşu olmasının da bu kararında etkili olduğunu belirtiyor:

“Taşralı olduğum için oralara yatırım yapmak beni çok heyecanlandırdı. Belki Don Kişot’luk yaptım ama büyük bir manevî haz yaşadım.”

İnanır Group’un Türkiye’ye dağıttığı ve ithal ettiği vücut bakımıyla ilgili tüm cihazlar ve masaj yatakları 2000 yılından bu yana Yozgat’ta üretiliyor.

Çırağan’dan Sheraton’a kadar Türkiye’nin beş yıldızlı otellerinin yüzde 95’ine SPA hizmeti veren İnanır Group’un müşterileri arasında, Mısır, Dubai, Romanya, Azerbaycan, Kıbrıs, Türkmenistan, Tacikistan, Kazakistan ve Rusya da yer alıyor.


Her yüz SPA’dan doksanbeşi onun elinden çıkma

Dursun İnanır Türkiye’nin ilk erkek güzellik uzmanı. Babor, Sothys, Thalgo, Finex, Krolayn, LPG, Starvac, Ergoline gibi onlarca markayı çatısı altında birleştiren firması bakım, güzellik, SPA, solaryum alanında lider. Çorum’da doğup, 20’lerinin başında lazer epilasyon aleti satın alarak sektöre girmiş. Pek çok ülkenin yanı sıra Çırağan’dan Sheraton’a kadar Türkiye’nin beş yıldızlı otellerinin yüzde 95’ine verdiği SPA hizmetiyle de ‘King Of SPA’ olarak tanınıyor

Çorum’un 300 kişilik Alaca kazasında doğan Dursun İnanır önce Çorum’un merkezine, 19 yaşında da Almanya’nın Hannover şehrine yerleşti. Amacı, ablasının yanında üniversite eğitimi almaktı, bir yandan da tercümanlık yapıyordu. Çalışma hayatı tatlı gelince okulu bıraktı. Güzellik ve estetik sektörüne geçmesi 80’lerin başında, Ankara’da yaşayan diğer ablasının epilasyon cihazı getirmesini istemesiyle başladı.

Ankara’da güzellik salonu işleten ablasının istediği epilasyon cihazını ucuza alabilmek için firma sahibine, “Türkiye mümessiliniz olmak istiyorum” diyor İnanır:

“Akıllıyım diye geçinirken adam bana 10 bin marklık cihaz sattı. Yanında da bir sürü krem ve ampul verdi. Ne yapacağımı bilemeden Türkiye’ye getirdim. Araştırdık ama ne kullananı ne de satanı bulamadık. Elimizde cihaz ve ürünlerle kala kaldık. O zamanlar buradaki güzellik salonlarında ağda ve cımbızlı epilasyondan başka bir şey yapılmıyor. Almanya’ya geri dönünce adama ‘Daha önce şaka yapmıştım ama bu kez gerçekten bu işi Türkiye’de yapmak istiyorum. Öğrenmek için ne yapmak lazım?’ dedim. Eğitim almamı söylediklerinde hafta sonları kursa gittim. Böylece Türkiye’nin ilk ‘erkek güzellik uzmanı’ oldum.”

Ankara’da başladı İstanbul’a yerleşti

Eğitimini tamamlayıp belgesini alan İnanır, Türkiye’ye dönerek 1986’da Ankara’da Türkiye’nin en donanımlı güzellik salonlarından birini açtı. Zayıflama, selülit tedavisi ve cilt bakımı uygulamalarının beklediğinden çok ilgi görmesi üzerine 1987’de ‘İnanır Kozmetik’i kurdu. Ardından bu işin merkezi olacağını düşündüğü İstanbul’a geldi. Önceleri haftada üç gün geldiği İstanbul’da parasını idareli kullanabilmek için, otel yerine Caddebostan sahiline çektiği otomobilinde uyudu.

Bir sene böyle sürdü ve nihayet 1989’da İstanbul’a yerleşti. Eşiyle birlikte hem çalışmaya hem de öğrencilere eğitim vermeye başladı ancak zaman zaman epey zorlandı:

“28 yaşımdaydım. Kompleksim yoktu ama mesleğimi duyanlar çok şaşırıyordu. Delikanlı çocuğun cilt bakımı yapmasını ve eğitim vermesini ‘Bize ayak mı çekiyor’ diye yorumlayanlar da oluyordu tabii. Eşimle bu konuda sorun yaşamadık ama ‘kocan ağda mı yapıyor’ diye şaşkınlıkla soran oluyordu. Güzellik uzmanlığı bilinmiyordu ki.

Hamam kültüründen gelen Türk kadınının kişisel bakımına düşkün olduğunu fark eden İnanır, doğru ve hazır bir pazarın içinde olduğuna bir kez daha emin oldu. Önce ürünleri sonra cihazları yurtdışından getirmeye başladı. Türkiye pazarının yüzde 50’sinden fazlasına hizmet verdi ve bu sırada bakanlıktan ilk profesyonel izni alan şirket sahibi de oldu.

Getirdiği cihazın fabrikasını kurdu

1993’te de İstanbul’da kendi cihaz fabrikasını kurdu. Hoş bir tesadüfle, yıllar önce sektöre girmesine sebep olan epilasyon cihazını üretmeye başladı. Üretim hızla büyünce fabrikayı İstanbul’dan Yozgat’a taşıdı. Çünkü o dönem yeni kurulan organize sanayi bölgesinin avantajı çoktu. Bir de memleketi Çorum’a komşuydu Yozgat. İnanır için bu fabrikayı açmanın duygusal bir tarafı da vardı:

“Taşralı olduğum için oralara yatırım yapmak beni çok heyecanlandırdı. Belki Don Kişotluk yaptım ama büyük bir manevi haz yaşadım.”

Türkiye’ye dağıttığı ve ithal ettiği cilt ve vücut bakımıyla ilgili tüm cihazlar ve masaj yatakları 2000’den beri burada üretiliyor.

Estetiğe meydan okuyoruz

Medical kozmetik veya cihazlarla botoks ya da estetiğe meydan okuyabiliyor musunuz?

- Botoks ya da estetiğe karşı değilim ama yüzde yüz meydan okuduğumuzu söyleyebilirim. Biz botoks veya estetikten daha uzun vadede sonuç alıyoruz ama daha sağlıklı ve kalıcı etkiler yaratabiliyoruz. Örneğin LPG’nin yüz liftingiyle altı seansta sonuç garantisi veriyoruz.

Şimdi trend ne?

- LPG ve hipoxi büyük ilgi görüyor. Hipoxi zayıflamayla ilgili teknolojinin geldiği son nokta. Tamamen doğal zayıflama sağlıyor. Burada pasif değil aktifsiniz. Siz de emek harcıyorsunuz yani. Binlerce insanda etkisini gördük. 12 seansta üç kilo yağ yakma sözü veriyoruz.

Kendinizle de yakından ilgili misiniz?

- 50 yaşındayım. “Neden on yıl önce bu ürünleri kullanmaya başlamadım” diye kendime çok kızıyorum. Sadece tıraştan sonra yüzüme bir şeyler sürüyorum o kadar.

Nasıl SPA kralı oldu?

Yıl 1995. Türkiye’de SPA kavramı yok, Avrupa bile henüz tanışmamış. Türkler hamam, Fransızlar thalasso biliyor ama Amerika öyle değil. Otel müşterilerinin yüzde 82’si oteli SPA kalitesine göre seçiyor. Almanya’da birlikte çalıştığı Thalgo firmasının genel müdürü İnanır’ı arayıp, firmasının SPA bölümünün Türkiye mümessili olmasını istiyor. İşi başından aşkın İnanır, bu teklifi reddediyor ama sonunda üç hafta pes etmeyen genel müdürden kurtulmak için “Tamam” deyip broşürleri istiyor:

“Bilgilere bakmadım bile, üzerinde terapi, SPA, wellness filan yazıyordu. O sırada Ahmet Hamoğlu Silivri’de golf oteli açacak. Bizimle iletişime geçti ve SPA fikrinden bahsetti. Hemen atladım üzerine. Thalgo’yu aradım ve Türkiye’nin ilk SPA’sını açtık. İkinci SPA’mız Çeşme Sheraton’da üçüncüsüyse Kemer Naturland Otel’de açıldı. Sonrası geldi. Bugün Türkiye’de beş yıldızlı otellerin yüzde 95’inde bir şekilde varız. Ekipman ve ürün temini dışında; projelendirilmesinden anahtar teslimine kadar tüm aşamalarında danışmanlık verdiğimiz Mısır, Dubai, Romanya, Azerbaycan, Kıbrıs, Türkmenistan, Tacikistan, Kazakistan ve Rusya gibi ülkeler de müşterimiz.”

Erkekler için de ağda çıktı

* Çocuklarım bundan bir buçuk yıl öncesine kadar bu firmanın bir çalışanı olduğumu sanıyorlardı. Böylesinin daha uygun olacağını düşündük. Faydasını da gördük. Onların işin içinde olmasını istemedik çünkü.

* Sektöre bakınca çok mutlu oluyorum. Eskiden ikna edebilmek için neredeyse amuda kalktığım insanlar şimdi o cihazların ve ürünlerin önemini benden iyi biliyor.

* Erkekler için de ağda çıktı. Rengi siyah, kokusu erkeksi. İhtiyacım olmadığı için kullanmıyorum ama özellikle sırtında kıl olan erkeklere tavsiye ediyorum. Daha kolay ve kesin çözümü de var. İhtiyacım olsa IPL (foto epilasyon) yaptırırdım.

* Eğitim kurumlarına destek veriyoruz. Kız meslek liseleri ve halk eğitim merkezleriyle ortak çalışıyoruz. On sene öncesine kadar büyük bir zevkle derslere de giriyordum ama artık vaktim yok. Eğitime önem vererek kaliteli rekabet ortamı yaratmaya çalışıyoruz. Çıtayı hep yukarıda tutmalıyız. Yabancı firmalar bizim beş sene önden gittiğimizi düşünüyor.

* Profesyonel makyaj markası Krolayn 18 senedir Türkiye’deydi ve bir sene önce distribütörlüğünü aldık. Hedefimiz sadece ürün satmak değil. Make-up artistleri de yetiştirerek onları sinema sektöründe ön sıralarda görmeyi arzuluyoruz. Bunun için iki tane akademi açtık. Önümüzdeki sene dünyanın en önemli organizasyonlarında Türk make-up artistleri de yer alacak.

SPA Nedir?

Kelime anlamı “Salus Per Aquam” yani “Sudan gelen sağlık” anlamına gelen SPA, Romalılardan bugüne kadar uygulanan su terapilerine verilen isimdir. Su ile iyileşme, su ile gelen sağlık; suyun sıcak, soğuk veya akıtma, damlama, duşlama, püskürtme gibi farklı biçimlerde uygulanması ile kazanılan dinlenme ve ferahlama duygularının edinildiği bütünleyici terapi anlamında kullanılmaktadır.
......

Not: SPA tanımı, Doğal Terapiler Uzmanı İpek Çaldemir'den alınmıştır.

(Yozgat Muhabir)