12 Şubat 2013 Salı

Mustafa Kemal’in Akbucaklı Şah İsmail Ağa’ya yazdığı mektuplara ne oldu?

Cem Cemil Öztürk
Aydın’ın Söke ilçesindeki “Otantika Etnografya Müzesi”nin kurucusu Akbucaklı koleksiyoner Cem Cemil Öztürk, Çapanoğlu İsyanı döneminde Mustafa Kemal’in, Yozgat’ın ileri gelenlerinden dedesi Şah İsmail Ağa’ya yazdığı mektupların, yakın bir geçmişe kadar Akbucak köyünde merhum Hüseyin Öztürk’ün elinde bulunduğunu ancak o dönemde tarihî önemine vâkıf olmadığı için ocakta yaktığını söyledi.

Tarihî değeri olan folklorik ve etnografik ürünlere olan ilgisi sebebiyle 30 yıllık derlemeleri sonucunda 4 bin parça ürün ile 240 adet yağlı boya tablo arşivine sahip olan koleksiyoner Cem Cemil Öztürk, daha sonra ‘Atatürk’ soyadını alan Mustafa Kemal’in Şah İsmail Ağa’ya kendi el yazısıyla kaleme alıp gönderdiği 10’dan fazla mektubun âkıbetini Yozgat Muhabir’e açıkladı.

Öztürk, “Ne zaman hatırlasam kahrolurum” dediği hatırasını şöyle anlattı:

“Birgün rahmetli Hüseyin Amca, bana, ‘Sana bir şey söyleyeceğim ama nasıl söyleyeceğimi bilemiyorum’ diye bir giriş yaptıktan sonra, Atatürk’ün dedeme yazdığı 10 küsur mektubu ‘Yaav bunlar artık kimin işine yarayacak ki’ diye düşünerek ocakta yaktığını söyledi. Duyduğumda kulaklarıma inanamadım. Tam anlamıyla şok oldum. O kadar üzüldüm ki, ‘Hüseyin Amca, keşke bunu bana hiç söylemeseydin de bu kadar üzülmeseydim. Şimdi bunu her düşündüğümde kahrolacağım’ dedim. Tabi bunu bana söylemekte zorlanması, daha sonra o mektupların önemini kavradığını gösteriyor ama iş işten geçmiş tabi…”

Şah İsmail Ağa’nın, Çapanoğlu İsyanı’nda Mustafa Kemal’in yanında yer aldığı ifade ediliyor.

Akbucak köyündeki tarihî  Akköprü
(Yozgat’ın Sarıkaya ilçesine bağlı Akbucak köyünden bir görünüm...)

(Yozgat Muhabir)

Hiç yorum yok: